Framgångsrik nykundsförsäljning

 

Samla in kontaktuppgifter

Samla alltid in kontaktuppgifter till tänkbara kunder i alla situationer. På mässor, vid kundbesök, från referenser osv. Lägg in alla kontakter i en lista eller om ni har i ett CRM system regelbundet. Sätt ett datum när det skall ske varje månad. Gör det inte krångligt, ta ett visitkort eller gör en enkel anteckning. Framförallt är mailadresser det viktigaste. Telefon mm kan man alltid hitta enkelt.

Visa att ni finns

Ställer ni ut på mässor så gör en plan för mässan. Sätt ett mål på hur många kontakter ni skall samla in. Hur många leads ni skall ta, hur många besök ni skall boka, dela också ner det på varje person som jobbar i er monter. Glöm inte bort att skicka ett tackmail till besökarna i er monter efter mässan.

Skapa en relation

Använd er lista med insamlade mailadresser och maila regelbundet de kunder som visat intresse för era produkter. Gör det enkelt. Skriv om ett erbjudande. Eller skriv om en lyckad affär och leverans ni gjort. Kom ihåg att om ni mailar till redan intresserade kontakter så är dom intresserade av vad ni levererat. Hellre ett enklare budskap som faktiskt blir av än ett avancerat perfekt som aldrig sker.

Använd er webbplats

Hänvisa era kunder dit. Se till att den syns på de sökord där ni vill vara leverantör. Lägg upp produkter men även gärna tydliga ”call to action” budskap. T.ex. ”kontakta mig”, ”skicka produktblad” osv. Ta vara på att kunden kommer och läser om era produkter.

Följ upp era kundbesök

Se vem som besöker er webbplats och vad respektive besökare tittar på. Ta vara på dom bra besök som visas. Kontakta besökaren. Har man på eget initiativ läst på er webb så är man intresserad. Detta är idag det mest effektiva sättet att hitta INTRESSERADE nya kontakter att sälja till. Ni har säkert redan en webbplats som ni lagt både pengar och energi på att skapa. Ta vara på det! Har man på eget initiativ läst på er webb så är man intresserad.

Strukturera arbetet

När ni kontaktat kunden. Återkoppla alltid med t.ex. material som ni kommer överens om. Bestäm alltid när nästa kontakt skall ske och håll den tiden. Alltför många säljare lägger initiativet hos kunden vilket gör att man missar många affärer. Ha struktur. Är det läge att kontakta kunden en viss vecka. Skriv in det i ert CRM system om ni har ett sådant. Har ni inte ett CRM så gör ett enkelt mappsystem och lägg alla kontakter som skall följas upp i rätt mapp.

Boka av tid för att följa upp kontakter. Ju närmare ett köp kunden kommer desto tätare kontakt håller ni med kunden. Alltför många ordrar missas genom att en säljare känner sig relativt säker på att det skall bli en affär och inte vill ”ligga på”. Ligg på, men med lite finess.

Avsluta varje kontakt med att komma överens om när ni skall höras nästa gång. Lyssna på kunden och försäkra er om att det inte finns några kvarvarande frågor. Är produkten rätt, priset rätt, då är det trygghet kunden köper eller inte köper på. Var aktiv!

Ta hjälp för att komma igång!

Vi har mångårig erfarenhet av att hjälpa företag till att få fart på nykundsförsäljningen – kontakta oss här för en öppen diskussion om er verklighet och hur vi kan hjälpa till.